Minister van Financiën Johan Van Overtveldt drong al lang aan op een verlaging van de vennootschapsbelasting. Die moet de Vlaamse bedrijven en kmo’s de nodige zuurstof geven om innovatief te ondernemen en te groeien. “De vennootschapsbelasting wordt lager, eenvoudiger en rechtvaardiger voor onze kmo’s”, zegt de minister tevreden.

De hervorming zal in fases gebeuren. Tegen 2020 zakt het tarief voor alle bedrijven van 33 naar 25 procent. Voor kmo’s geldt er vanaf volgend jaar al een sterk verlaagd tarief van 20 procent op de eerste 100.000 euro winst.

Modernisering arbeidsmarkt en federale overheid

Maar dat is niet de enige maatregel die ondernemers en de werkende Vlaming ten goede komt. De regering voert ook nog volgende hervormingen door:

• Nachtarbeid in de e-commerce wordt makkelijker. Vakbonden zullen niet langer hun veto ertegen kunnen stellen.
  • Door een extra lastenverlaging in de bouwsector gaan we de strijd tegen de sociale dumping verder aan.
  • De federale overheid zal geen statutaire aanwervingen meer doen, waardoor de ongelijkheid in het huidige stelsel verdwijnt. Enkel voor mensen met een gezagsfunctie wordt een uitzondering gemaakt.
  • Bakkers, slagers en andere detailhandelaars zullen voortaan eenvoudiger gebruik kunnen maken van flexi-jobs. Het systeem wordt ook uitgebreid naar gepensioneerden die iets willen bijverdienen in de horeca.
  • De proefperiode voor werknemers wordt opnieuw ingevoerd. Dat moet de werkgelegenheid stimuleren.
  • Iedereen zal 500 euro per maand onbelast kunnen bijverdienen in vrijetijdswerk (sport, social profit, ...) en de deeleconomie.

De Verandering Werkt

Met deze maatregelen maakt de federale regering haar belofte waar om Vlaamse ondernemers een steuntje in de rug te geven en de arbeidsmarkt te moderniseren. De Verandering Werkt, zoveel is duidelijk.