“De evaluatie van de flexi-jobs is positief: het systeem heeft voor meer dan 20.000 jobs gezorgd in de horeca”, zegt Demir. “Met flexi-jobs brengen we de nodige flexibiliteit op de arbeidsmarkt, gaan we zwartwerk tegen én bereiken we specifieke doelgroepen zoals laaggeschoolden.”

Soepele overuren, andere sectoren

De N-VA sluit zich aan bij het voorstel van Horeca Vlaanderen, dat de toepassing van de 360 goedkope overuren wil versoepelen voor horecazaken met een witte kassa en de RSZ-korting voor de eerste werknemers automatisch wil toekennen. “Het is immers van groot belang om ook de loonkost van de vaste horecawerknemers structureel te verlagen”, stelt Demir.

“Het regeerakkoord voorziet ook een mogelijke uitbreiding van het systeem naar andere arbeidsintensieve sectoren met nood aan flexibele en onregelmatige tewerkstelling. Zo zouden bakkers en slagers ook baat kunnen hebben bij flexi-jobs, al  moeten we dan wel goede sectorspecifieke afspraken daarover maken”, besluit Demir.