“We kunnen toch veronderstellen dat het resultaat van de lange onderhandelingen in de Nationale Arbeidsraad en in de Groep van Tien bij alle partners voldoende gekend is?”, aldus Van der Donckt. “Net voor de eindstreep dat bereikte evenwicht verwerpen, getuigt van weinig betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid.”

Aanwervingsdrempel verlagen

De N-VA-fractie heeft over de herinvoering van de proefperiode, die op 1 januari 2014 afgeschaft werd, eerder reeds een wetsvoorstel ingediend. Dat heeft tot doel de proeftijd opnieuw in te voeren in het arbeidsrecht, zonder onderscheid tussen arbeiders en bedienden en zonder overbodige administratieve lasten. “Dat voorstel stopten we even in de koelkast om het vastgelopen sociaal overleg niet te bemoeilijken”, verklaart Van der Donckt. “Maar nu zien we ons genoodzaakt het opnieuw op tafel te leggen. De reden is simpel: zo verlagen we de aanwervingsdrempel en geven we werkzoekenden meer kansen op werk.”