Secundair onderwijs

Het Vlaams secundair onderwijs scoort internationaal uitstekend. Maar de samenleving evolueert, net zoals leerlingen en ouders. Onderwijs kan niet anders dan rekening houden met die evoluties. 

Een hervorming is dus nodig. Maar de N-VA wil niet hervormen om te hervormen. Wat goed is, blijft behouden. De knelpunten worden aangepakt met slimme, gerichte maatregelen. 
Kinderen zijn allemaal anders. Kinderen die verschillen toch gelijk behandelen, leidt niet tot gelijke kansen, integendeel. Alle leerlingen in de eerste jaren van het secundair onderwijs samen zetten én de studiekeuze uitstellen, is dus geen goed idee.

Hoe moet het dan wel? We moeten inzetten op een betere studie-oriëntering van leerlingen in het lager onderwijs. Al hun talenten moeten aandachtig worden bekeken voor ze een studierichting kiezen. 

Scholen moeten ook in de toekomst nog zelf kunnen beslissen over het soort onderwijs en de opleidingen die ze aanbieden en over de wijze waarop ze zich profileren.

Secundair onderwijs