Eind november riep haar collega-Europarlementslid Sander Loones de voorzitters van de Europese instellingen nog op om vaart te maken met het invoeren van antiterreurmaatregelen. Intussen is een akkoord goedgekeurd rond het uitwisselen van passagiersgegevens en nu worden dus ook de bevoegdheden van Europol versterkt. “Broodnodig,”  zegt Loones, “want op het vlak van gegevensuitwisseling kan het inderdaad nog een pak beter. Bij Europol richt een aparte cel zich op de zogenoemde foreign fighters. Die terreurbestrijders kunnen hun job maar goed doen als ze voldoende informatie krijgen. Elke lidstaat moet daarin zijn verantwoordelijkheid opnemen. We mogen bijvoorbeeld ook niet langer dulden dat verschillende landen te weinig informatie leveren aan het Schengen Information System.” Dat SIS is een geautomatiseerd register van gezochte personen in de Schengenzone.

Terreur op internet aanpakken

In diezelfde brief pleitte Loones ook specifiek voor meer bevoegdheden voor de EU Internet Referral Unit, die naar terroristische inhoud op het internet speurt en tegen volgende maand volledig operationeel moet zijn. “Ondertussen heeft die afdeling al honderden Twitter-accounts getraceerd, die IS-gerelateerde propaganda verspreiden. Met dit akkoord zal ze Twitter zelf kunnen vragen om die accounts te verwijderen. Onze federale politie beschikt sinds kort trouwens ook over een eigen IRU-team van acht personen, dat een geprivilegieerde partner van de IRU bij Europol is. Ons land staat daarbij vooraan in Europa wat de strijd tegen terreur betreft."