PNR moet het opsporen van Syriëstrijders, drugshandelaars en zware criminelen makkelijker maken. Het systeem brengt hun gedragspatronen in kaart en levert een schat aan informatie aan de nationale veiligheidsdiensten.

Meer is nodig

“PNR is een belangrijke stap in de goede richting. Maar wie denkt dat daarmee al het nodige is gedaan, onderschat de veiligheidsuitdaging waar we allen voor staan”, merkt Loones op. “Aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn meer dan ooit nodig, in samenspraak met de lidstaten. Hoe kunnen we ook passagiersgegevens van hogesnelheidstreinen snel delen? Hoe kunnen we alle nucleaire installaties in Europa beter beveiligen? Hoe kunnen we Europese middelen niet enkel voorzien voor economische uitdagingen, maar ook om onze eigen instellingen en gemeenten te ondersteunen in hun werk om terreur te voorkomen? Dat zijn slechts enkele van de debatten die we dringend moeten voeren en waarvoor snel maatregelen moeten komen.”