Het PNR-dossier werd uiteindelijk door een duidelijke meerderheid gesteund. "Eindelijk heeft het Europees Parlement alle politieke spelletjes en tactiekjes achter zich gelaten. Wie na de aanslagen in Parijs en Brussel het belang van een dergelijk informatiesysteem niet inziet, ontloopt zijn verantwoordelijkheid. We hebben nu nood aan efficiënte oplossingen op korte termijn, zoals deze noodzakelijke uitwisseling van gegevens van passagiersvluchten", vindt Europarlementslid Sander Loones (N-VA).

Bepaalde partijen vonden een koppeling van PNR aan het databeschermingspakket noodzakelijk en hebben daarom de PNR-stemming op de lange baan geschoven. Stevens: "Nochtans zijn er in het PNR-dossier voldoende garanties voor databescherming en onze privacy opgenomen. De stemming over PNR heeft dus heel wat onnodige vertraging opgelopen. Gelukkig verkozen alle fracties uiteindelijk veiligheid boven een misplaatste politieke profilering."

Loones pleit meteen wel voor bijkomende maatregelen: "PNR is een belangrijke stap in de goede richting. Maar wie denkt dat daarmee al het nodige is gedaan, onderschat de veiligheidsuitdaging waar we allen voor staan. Aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn meer dan ooit nodig, in samenspraak met de lidstaten. Hoe kunnen we ook passagiersgegevens van hogesnelheidstreinen snel delen? Hoe kunnen we alle nucleaire installaties in Europa beter beveiligen? Hoe kunnen we Europese middelen niet enkel voorzien voor economische uitdagingen, maar ook om onze eigen instellingen en gemeenten te ondersteunen in hun werk om terreur te voorkomen? Dat zijn slechts enkele van de debatten die we dringend moeten voeren en waarvoor snel maatregelen moeten komen."