De vakbonden saboteren al jaren het idee van een gegarandeerde dienstverlening voor de reizigers. In oktober vorig jaar was het al duidelijk dat zij op alle vlakken tegenwerkten. Jean-Pierre Goossens, de voorzitter van ACOD Spoor, zei toen zelfs openlijk dat zij niet gingen meewerken aan eender welk voorstel. En ook na alle tegemoetkomingen blijft de spoorbond zich met hand en tand ertegen verzetten. “De hemel zal eerder naar beneden vallen dan dat het ACOD meewerkt aan een gegarandeerde dienstverlening”, vreest De Coninck.

Forcing voeren

Ongeacht het tijdverlies is De Coninck tevreden dat de minister eindelijk tot hetzelfde besluit komt. “Nu moet hij volop de forcing voeren om die gegarandeerde dienstverlening in te voeren. Daarin mag hij mijn volste steun verwachten. Vele reizigers verwachten dat ook van hem.”

Ondertussen ontwierp de NMBS vier scenario’s om een gegarandeerde dienstverlening toe te passen. “Daaruit blijkt dat een gegarandeerde dienstverlening perfect haalbaar is”, besluit De Coninck.