Inez De Coninck

Ondervoorzitter Kamerfractie

Inez (°1977) is geboren en getogen in Opwijk. Samen met Rudi De Sterck heeft ze twee kinderen, Xim en Elin.

Blijven studeren
Haar middelbare schooltijd bracht ze door in hartje Brussel, in het Maria-Boodschaplyceum. Daarna trok ze naar Gent om architectuur te studeren aan Sint Lucas. Na vijf jaar studeren vatte Inez haar stageperiode aan als architect. Van het studeren had ze echter nog niet genoeg, want na haar studies architectuur begon ze aan de studies van stedenbouw en ruimtelijke ordening via avondonderwijs aan Sint Lukas in Brussel. Deze studies vatte ze aan omdat ruimtelijke ordening verder gaat dan architectuur. Via ruimtelijke ordening wordt immers vorm gegeven aan onze maatschappij, de beslissingen in ruimtelijke ordening hebben een verregaande impact op onze leefwereld en onze maatschappij.

Vlaamse reflex
Tijdens haar middelbare schooltijd in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel is haar Vlaamse reflex ontstaan. Deze reflex werd verder gevoed tijdens een verblijf van vijf jaar in Strombeek Bever; gelegen in de Vlaamse Rand.

Van architect tot politica
Na enkele jaren als architect en stedenbouwkundige te hebben gewerkt, bij onder andere een Intercommunale, wou Inez niet langer langs de zijlijn blijven staan en engageerde ze zich actief binnen de lokale N-VA-afdeling. In 2012 nam ze voor het eerst deel aan de verkiezingen en dit bleek meteen succesvol.

Sinds 2012 is Inez schepen in Opwijk. Als schepen is ze bevoegd voor ruimtelijke ordening, wonen, leefmilieu, publieke ruimte en dierenwelzijn. Ze beschouwt het als een hele eer om Schepen en Kamerlid te mogen zijn. Het is immers uniek om van de kiezer dergelijke mandaten te krijgen. Nu kan ze van haar engagement haar beroep maken en de toekomst van onze kinderen mee veranderen.

Onder de mensen
Inez is mede-oprichtster en bestuurslid van het Forum Vlaamse Vrouwen, afdeling Opwijk. Samen met de andere oprichters vond ze het belangrijk dat haar gemeente ook een ‘Vlaamse vrouwenclub’ had.

In haar vrije tijd is ze samen met man en kinderen graag onder mensen. Je vindt haar in de weekends terug op eetfestijnen, voetbalpleinen waar man en zoon actief zijn en allerlei leuke evenementen,… Ze vindt het als politicus belangrijk om contact te hebben met de bevolking.

Als ze tot rust wil komen, trekt ze zich terug in haar tuin om te tuinieren.