Vorig jaar ging een Belgische delegatie van meer dan 120 mensen naar Egypte voor een klimaattop waar slechts één Belgische minister, gesteund door enkele technici, een officiële rol had. Al de rest was daar voornamelijk voor de selfies en enkele bilaterale ontmoetingen.

Klimaatpoppenkast

“Ja, het is sterker dan mezelf: ik kaart zo’n zaken aan. Ik sta trouwens niet alleen met dat standpunt. Als de politiek haar sérieux wil behouden bij mensen, moet ze in die poppenkasten niet meegaan en zich terugplooien op de kern: realisaties op het terrein. Een klimaatpoppenkast draagt weinig bij tot de strijd tegen klimaatverandering”, aldus Demir.

Beurtrol voor één minister

Demir verwijs in haar brief naar twee zaken. Enerzijds naar de goede afspraken op Belgisch niveau. Die leggen vast dat via een beurtrol telkens één minister spreekt namens het hele land op Europees niveau. Die standpunten worden samen voorbereid. Demir is dit jaar niet aan de beurt, het is aan Brussels collega Alain Maron. “Dus ik ga dan ook niet naar de Klimaattop. We sturen vanuit Vlaanderen slechts enkele technici om die ene minister te ondersteunen en te bewaken dat hij de afgesproken standpunten honoreert tijdens de onderhandelingen”, aldus Demir.

Omstreden gastland

Maar, ook de keuze van het gastland, de Verenigde Arabische Emiraten, is niet onbesproken. Van de toestand van mensenrechten in het land, over de aanstelling van Ahmed al-Jaber, voorzitter van het staatsoliebedrijf, tot voorzitter, tot zelfs meer recent de gelekte interne informatie en -mailverkeer aan oliebedrijven: er zijn vele redenen waarom milieubeheerders, mensenrechtenactivisten en beleidsmakers vraagtekens stellen daarbij.

Geen klimaatontkenning

Demir benadrukt dat haar oproep niets met klimaatontkenning te maken heeft. De cijfers spreken voor zich: onder drie jaar Zuhal Demir is de CO2-uitstoot méér naar beneden gehaald in Vlaanderen dan in de 14 jaar ervoor, we zitten bij de beste qua renovatiestrategie, zonnepanelen en windenergie,  … “Maar het gemak waarmee sommigen met percentages goochelen bewijst heel erg vaak het gebrek aan kennis van de moeilijkheidsgraad om de tanker te keren zonder onze welvaart te vernietigen en zonder mensen in armoede te storten”, besluit Demir.