Concreet maakt de tool op basis van openbronnen over bedrijfsinformatie (zoals de gegevensbanken van KBO, Nationale Bank, Belgisch Staatsblad en uitspraken van de handelsrechtbank) data-analyses omtrent de economische en financiële positie van een onderneming. Dat wordt dan met een algoritme afgezet tegen bepaalde criminologische inzichten, en bijvoorbeeld de typische kenmerken van een malafide onderneming.

59.200 bedrijven met hoge crimiscore

Tien lokale besturen en politiezones hebben een jaar lang dit crimiplatform getest. Daarbij werd het crimiplatform maar liefs 15.513 keer geraadpleegd. Op basis van verder onderzoek na een hoge crimiscore werden zo carwashes, restaurants, take-aways, viswinkels, massagesalons, kapsalons, autohandelaars, enzovoort opgerold in het kader van criminaliteit, fraude en zelfs radicalisering. Het gaat niet alleen over grootsteden, want ook in Sint-Pieters-Leeuw ontdekte men op één adres 400 spookbedrijven. Verder onderzoek bij het platform leert ons zelfs dat er over heel Vlaanderen maar liefst 59.200 bedrijven zijn met een hoge crimiscore.

Meer slagkracht voor lokale besturen

“Heel veel steden en gemeenten hebben al een stevig bestuurlijk handhavingsbeleid opgebouwd om de ondermijnende criminaliteit op hun grondgebied, via hun vergunningsbeleid, aan te pakken. Maar daar kruipen vooral tijd en menselijke capaciteit in. Iets wat ze niet altijd hebben. Ik wil hen nu meer slagkracht geven met dit screeningsinstrument in de strijd tegen de georganiseerde misdaad. Zo neemt Vlaanderen het voortouw om mee te voorkomen dat malafide individuen of netwerken het ondernemersklimaat zouden kunnen infecteren door misbruik te maken van economische structuren of onrechtmatig overheidssteun of subsidiering aan te vragen”, aldus nog Demir.