“Ik heb slachtoffers van asbest in de ogen gekeken. Hele gezinnen zijn gestorven. Slachtoffers en nabestaanden vragen hoe het mogelijk is dat hun recht in een democratie door de politiek zelf wordt afgesneden. Daar is geen democratisch verantwoord antwoord op. Open Vld, Vooruit, cd&v, Groen, Ecolo, PS en MR menen dat wel te hebben. Daar is één constante bij sinds 2007: de liberale familie. Het lijkt of die het onrecht wil laten uitsterven met de slachtoffers. Ik vermoed sterk dat de coalitie van De Croo dit wel even gaat uitzweten. Kop diep in het zand om de blikken van slachtoffers te mijden. Partijen die het  - als ze in de oppositie zaten - zouden steunen, gaan het wegstemmen. Met dezelfde drogredenen.

Miljardairsfamilie beschermen

“U gaat dood, u krijgt wat geld, maar alleen op voorwaarde dat degene die uw dood veroorzaakt heeft daar niet mee lastig gevallen wordt. Ik weet zeker dat historici op een bepaald moment de constructie van deze regeling gaan napluizen en zullen stuiten op belangenvermenging. Een andere verklaring voor de bescherming van een miljardairsfamilie is er niet. Geen enkele volksvertegenwoordiger die naam waardig kan hier mee ingestemd hebben. En toch hadden Open Vld en Vooruit (toen sp.a) daar geen enkele moeite mee. Dat was 2007”, blikt Demir historisch terug.

Herkansing

Demir pleit voor steun over alle partijgrenzen heen voor het voorstel van federaal Kamerlid Valerie Van Peel om de immuniteit van asbestproducenten af te schaffen. Een eerdere poging om het af te schaffen, stootte al op een ‘njet’ van de regering-De Croo. Vandaag krijgt het parlement een herkansing. “Ik roep alle volksvertegenwoordigers op in eer en geweten te stemmen in het belang van de slachtoffers in ons land.”

Op Vlaams niveau probeert Demir intussen bijkomende middelen te verkrijgen van asbestproducenten om de vervuiling op hun kosten op te kuisen.