Minister van Energie Zuhal Demir viel niet uit de lucht bij het bekijken van de uitzending, maar vindt het daarom niet minder wansmakelijk. Dit specifieke dossier stond al op haar radar en die van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, omdat het interne controlemechanisme van het VEKA al onregelmatigheden naar boven bracht de voorbije jaren.

Imagoschade ganse beroepsgroep

“Uit de uitzending blijkt dat sommige energiedeskundigen over een beperkt geweten beschikken. Beroepsernst en deontologie zijn bij sommigen ver te zoeken. Het EPC is geen vodje papier. Het is een belangrijk instrument in de renovatiestrategie en moet met de nodige zorg en nauwkeurigheid opgemaakt worden. Frauderende energiedeskundigen schaden niet enkel het vertrouwen in het EPC als document, ze beschadigen ook het imago van de hele beroepsgroep”, aldus minister Demir.

Al 155 schorsingen

De voorbije jaren en maanden nam Demir maatregel na maatregel om malafide energiedeskundigen op te sporen. De boetebedragen werden verdubbeld, het aantal handhavers werd verhoogd, de eisen voor het beroep werden verstrengd én artificiële intelligentie werd ingezet om fraudeurs gericht op te sporen. “De verhoogde handhavingsacties leiden ook tot resultaat. Dit jaar alleen al werden 76 boetes uitgeschreven en werden 155 energiedeskundigen geschorst. Die inspanningen zetten we verder”, aldus Demir.

Inspanningen verderzetten

De minister gaat ervan uit dat het merendeel van energiedeskundigen wel met de nodige beroepsernst hun werk doet, en dat er, zoals in elke beroepsgroep, ook onder de energiedeskundigen mensen actief zijn die niet volgens het boekje werken. “En die rotte appels moeten er uit”, herhaalt Demir ook vandaag. “De keuze om de handhaving te verhogen is de enige juiste. Enkel zo kunnen we mensen de garantie geven dat ze meer krijgen dan een vodje papier. We blijven de inspanningen dan ook verderzetten”.