Wereldaidsdag: solidariteit kent geen grenzen

Door Piet De Bruyn op 30 november 2017, over deze onderwerpen: Ziekte, Welzijn, Preventie, Holebi's en transgenders, Anders durven denken en doen
Wereldaidsdag: solidariteit kent geen grenzen

Op 1 december staat ook de N-VA stil bij de gevolgen van hiv/aids. We sluiten ons aan bij de wereldwijde oproep tot solidariteit. Om die solidariteit met iedereen die met hiv/aids leeft zichtbaar te maken, dragen de N-VA-mandatarissen massaal het rode solidariteitslintje. Een klein gebaar met een grote betekenis. Een teken van onze solidariteit die geen grenzen kent.

Veraf en dichtbij blijft hiv/aids een hardnekkige en te duchten tegenstander. Wereldwijd kwamen er de voorbije vijf jaar telkens ongeveer 1,9 miljoen nieuwe infecties bij. In Vlaanderen valt beter nieuws te rapen. Het aantal nieuwe infecties bij homomannen daalde hier voor het derde jaar op rij. Een goede evolutie, maar niet goed genoeg. Nog lang niet. Zolang er nog nieuwe infecties bijkomen, is het doel niet bereikt.

Leven met hiv/aids is een zware opgave, zowel voor wie in Vlaanderen woont als voor wie veraf woont. Vooroordelen, stigmatisering, angst, verwerping, onzekerheid: het eist een zware tol. Bovendien heeft niet iedereen toegang tot de juiste medicatie, ondanks de vooruitgang die al werd geboekt.

De N-VA wil op Wereldaidsdag een positief signaal geven. Wie met hiv/aids leeft, heeft het al zwaar genoeg. Laat ons samen alles op alles zetten om mensen met hiv/aids niet in een isolement te duwen. Laat ons nooit uit het oog verliezen dat mensen met hiv/aids mensen zijn als iedereen. Mensen met dromen, ambities en plannen. Ze verdienen alle kansen om die te realiseren. Samen kunnen we angst en onwetendheid overbruggen.