Vernieuwd rijexamen legt de lat resoluut hoger

Door Ben Weyts op 18 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Rijexamen

De Vlaamse Regering keurde op haar laatste ministerraad voor het zomerreces het vernieuwde rijexamen goed. “We leggen de lat resoluut hoger voor kandidaat-bestuurders”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Het aantal mogelijke praktijkmanoeuvres wordt gevoelig uitgebreid van twee naar zes en bij het theoretisch examen worden ernstige fouten zwaarder bestraft. We verlengen ook de looptijd van de rijopleiding en breiden die uit met een gevaarherkenningstest.”

De Regering schrapt ook de wachttijd van drie jaar. Wie een theoretisch rijbewijs haalt en drie jaar wacht met het afleggen van een praktijkexamen, kan vandaag alleen na een wachttijd van drie extra jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. “Dat is absurd”, zegt Ben Weyts. “Ik schrap die wachttijd. Wie nu zijn voorlopig rijbewijs laat vervallen, kan dit opnieuw aanvragen na een cursus van zes uren rijschool.”

Met de nieuwe rijopleiding wil minister Weyts beginnende chauffeurs beter voorbereiden op het verkeer. “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat hoger.” Het vernieuwde rijexamen start op 1 juni 2017.