Terugkeerbudget stijgt met oog op versterkt terugkeerbeleid

Door Theo Francken op 28 november 2016, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Verandering
Terugkeerbudget stijgt met oog op versterkt terugkeerbeleid

Het budget voor de repatriëring van vreemdelingen stijgt volgend jaar met 17,7 procent, van 72 miljoen naar 84,8 miljoen euro. “En dat in bijzonder moeilijke budgettaire omstandigheden”, benadrukt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken. Met die bijkomende middelen wil hij de capaciteit in de gesloten centra voor illegalen verder verhogen, zodat ook het aantal repatriëringen volgend jaar mee kan blijven stijgen. Prioritair in dat terugkeerbeleid blijven de vele criminele illegalen die onze gevangenissen bevolken. “Door die veroordeelden terug te sturen naar hun land van oorsprong, verminderen we ook de overbevolking in onze eigen gevangenissen.”

Dit jaar zijn al 1437 zulke gedetineerden, die dus niet over een verblijfsvergunning beschikken, teruggestuurd naar hun thuisland. “Daarmee hebben we het absolute record van vorig jaar op een kleine elf maanden tijd verbroken”, zegt een trotse Francken. In de periode 2012-2014, voor Francken het roer overnam, werden in totaal slechts 544 criminelen teruggestuurd.

Plaatsen bij in gesloten centra

“Niet alleen breken we alle verwijderingsrecords van criminelen, ook de algemene verwijderingscijfers stijgen fors”, aldus Francken. Concreet verwacht de staatssecretaris dit jaar uit te komen op een kleine 11.000 verwijderingen (10.891, om precies te zijn). Dat is acht procent meer dan vorig jaar en een kwart meer dan in 2014. “En dat ondanks de terreuraanslagen, waardoor we de luchthaven zes weken niet konden gebruiken voor repatriëringen. Alles lag stil. Ook de cipiersstakingen waren een stevige tegenvaller.”

In 2017 moet het aantal repatriëringen verder stijgen. Daarom moeten er logischerwijs ook plaatsen bijkomen in de gesloten centra. “Bij de start van mijn mandaat ging het om zowat 420 plaatsen: het laagste aantal in vele, vele jaren. Intussen zijn het er ongeveer 600. Maar ook dat moet nog verder omhoog. Want hoe meer plaatsen, hoe meer uitwijzingen.”

“Het is cruciaal dat er opnieuw geïnvesteerd wordt in terugkeerbeleid”, besluit Francken. “Meer mensen moeten terug: vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet.”