Terugsturen criminele vreemdelingen

“Na de recordcijfers voor de repatriëring van criminele vreemdelingen en de positieve gevolgen op de daling van de criminaliteit en op de overbevolking in de gevangenissen, zetten we nu een volgende forse stap in de goede richting”, zegt Francken. “We creëren het wettelijke kader om sneller en efficiënter het verblijfsrecht van criminele vreemdelingen in te trekken. Uiteraard met als doel een snelle verwijdering naar het thuisland. Voor deze regering is en blijft de strijd tegen criminaliteit een topprioriteit.”

Immuniteit afgeschaft

Door de bestaande wetgeving konden sommige vreemdelingen die zeer ernstige misdaden hadden gepleegd, zoals moord, verkrachting of terrorisme, niet worden uitgewezen. Terrorist Salah Abdeslam, in België geboren maar met de Franse nationaliteit, was en is daar een exponent van, net als het twintigtal Syriëstrijders dat vandaag van een onbeperkt verblijfsrecht geniet in België, omdat ze nu eenmaal hier geboren zijn. “Aan hen kon ik jammer genoeg niet raken,” betreurt Francken, “maar dat is nu verleden tijd: die immuniteit wordt eindelijk afgeschaft.”

Koninklijke handtekening overbodig

Tot vandaag moesten uitwijzingen van vreemdelingen met een onbeperkt verblijfsrecht door de minister of staatssecretaris zelf worden goedgekeurd, in sommige gevallen zelfs via een door de Koning ondertekend koninklijk besluit (KB). Die omslachtige werkwijze is nu grotendeels verleden tijd: slechts in een beperkt aantal gevallen is zo’n tussenkomst nog vereist. Ook het verplichte advies van de Commissie van Advies voor Vreemdelingen (CAV) wordt afgeschaft. “Nu kunnen we kordaat optreden en het verblijfsrecht van criminele vreemdelingen veel sneller intrekken”, aldus een tevreden Francken.

Langere inreisverboden

Ten slotte kunnen we aan zware criminelen of Syriëstrijders voortaan ook inreisverboden van langere duur opleggen, die gelden voor de ganse Schengenzone. Vroeger was de wettelijke limiet voor zo’n inreisverbod tien jaar.