Spaanse klacht tegen Catalaans parlementsvoorzitter is EU-lidstaat onwaardig

Door Mark Demesmaeker op 16 december 2016, over deze onderwerpen: Regio's in Europa

De voorzitster van het Catalaanse parlement, Carme Forcadell, is voor een Spaanse rechtbank moeten verschijnen op beschuldiging van 'administratieve ongehoorzaamheid'. Op 27 juli stond Forcadell toe dat een debat werd gehouden over een bindend referendum over onafhankelijkheid, naar het model van het referendum in Schotland. Daarvoor riskeert zij nu een boete en een verbod op het verder bekleden van een openbaar ambt. Europarlementslid Mark Demesmaeker reageert verbolgen: “Politieke conflicten los je niet op in de rechtbank. Deze politiek geïnspireerde aanklacht is een blamage voor de Spaanse democratie en een EU-lidstaat onwaardig.”

“Het is onvoorstelbaar dat een EU-lidstaat een van zijn parlementsvoorzitters vervolgt, omdat zij een democratisch debat mogelijk maakt. Maar in Spanje gebeurt dat dus wel degelijk”, stelt Demesmaeker vast. “Dit proces is een aanslag op de soevereiniteit van het democratisch verkozen Catalaanse parlement en een gevaarlijk precedent. Ik sluit me daarom aan bij het internationale protest. Een democratisch debat organiseren kan nooit een misdaad zijn. Elk volk heeft het recht om zelf te beslissen over zijn toekomst.”

Onredelijk en ondemocratisch

Demesmaeker vindt het onverstandig dat Madrid de Catalaanse drang naar onafhankelijkheid met alle mogelijke middelen onderdrukt en elk overleg uit de weg gaat. “De Spaanse staat kiest ervoor om de dialoog uit de weg te gaan en zoekt de confrontatie op door de Catalaanse instellingen en hun vertegenwoordigers te criminaliseren. Het verlangen naar een onafhankelijk Catalonië zal alleen maar toenemen, als de Spaanse staat zich zo onredelijk en ondemocratisch blijft opstellen”, besluit hij.