“Een reserve is op zich niet slecht”, legt Parys uit. “Die fondsen kunnen historisch opgebouwd zijn of aangelegd met privémiddelen. Er bestaan trouwens nu al regels die de totale reserves aan banden leggen die zo’n vzw met subsidies kan opsparen. Maar wat ik jammer vind, is dat die reserves niet worden aangewend. Zeker omdat we elke dag op zoek zijn naar middelen om de groeiende nood in de sector te lenigen.”

Welzijnsreserves activeren

“Met de oprichting van een fonds waarin organisaties volledig vrijwillig een deel van hun reserves kunnen investeren, zorgen we ervoor dat voorzieningen met bouwplannen sneller van start kunnen gaan. Die laatsten lenen geld bij het fonds, en kunnen daardoor vlotter over de nodige eigen middelen beschikken om een banklening af te sluiten. Op dat geleende bedrag betalen ze een marktrente. Organisaties die hun reserves in zo’n fonds samenvoegen, krijgen zo ook een hoger rendement”, besluit Parys, die zijn plan nu verder wil verfijnen in een reeks hoorzittingen met onder meer de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), private banken en de welzijnsvoorzieningen zelf.