Ook kerken zonder begraafplaats komen nu in aanmerking als columbarium

Door Sofie Joosen, Peter Wouters op 17 maart 2017, over deze onderwerpen: Lokale overheid, Verandering

Op initiatief van de N-VA keurde het Vlaams Parlement een decreetwijziging goed die meer mogelijkheden biedt om aan kerken een nieuwe bestemming te geven als columbarium. “Zo’n herbestemming als bewaarplaats voor urnen kan voortaan ook voor ongebruikte kerken zonder begraafplaats”, legt Vlaams Parlementslid Sofie Joosen uit. “Zo kunnen onze lokale besturen aan meer leegstaande kerken een nieuwe, mooie en zinvolle invulling geven”, vult haar collega Peter Wouters aan.

Tot voor kort moest elke begraafplaats ook elke vorm van lijkbezorging mogelijk maken: het lichaam begraven, de as van de overledene uitstrooien op een strooiweide en de urne met de as bewaren in een urnenveld of in een columbarium. “Daardoor was een ontwijde kerk enkel tot columbarium om te vormen, indien ze omgeven was door een begraafplaats waar je de as kon uitstrooien en waar je ook lichamen kon begraven”, verduidelijkt Joosen. “Maar heel wat begraafplaatsen rond kerken zijn de afgelopen decennia gesloten en ontruimd, om plaats te maken voor parkeerruimte en/of groen in het centrum van de dorpskern.” Het gevolg is dat er vandaag nog maar een paar ongebruikte kerken als columbarium zijn ingericht. “Onze decreetwijziging brengt daarin hopelijk verandering”, besluit Wouters.

Voordelen van kerk

Een kerk straalt per definitie een serene sfeer uit, die uitnodigt tot gebed of bezinning. Bovendien zal je die locatie ook bij minder goede weersomstandigheden sneller bezoeken. In tegenstelling tot veel recent aangelegde begraafplaatsen bevindt die ‘rustplaats’ zich ook in het centrum van de gemeente.