N-VA wil lijkschennis strafbaar maken

Door Koenraad Degroote, Sophie De Wit op 28 december 2017, over deze onderwerpen: Justitie
Engel

Volksvertegenwoordigers Koenraad Degroote en Sophie De Wit dienen een wetsvoorstel in om lijkschennis strafbaar te maken. Situaties waarbij bijvoorbeeld grafdelvers foto’s nemen van overledenen op hun gsm kunnen zo voor de rechter komen. “Nabestaanden hebben immers het recht dat hun dierbare overledenen met respect worden behandeld”, zegt Degroote.

Hiaat in wetgeving wegwerken

Op dit ogenblik is het moeilijk aan te tonen dat wie ongevraagd foto’s neemt van een overledene – of op een andere manier aan lijkschennis doet – een strafbaar feit pleegt. Enkel schennis van het graf of de laatste rustplaats staat immers expliciet in de wet. Door ook inbreuken op de integriteit van het lijk op te nemen in de wetgeving willen Degroote en De Wit dat hiaat wegwerken.

In een aantal gevallen blijft het uiteraard wel verantwoord om handelingen te stellen op stoffelijke overschotten. Professionele handelingen in onder meer de begrafenis-, de medische en wetenschappelijke sector vallen daarom niet onder de strafwet.