Koenraad Degroote

Als rasechte West-Vlaming is Koenraad Degroote geboren in guldensporenstad Kortrijk. Zijn jeugd bracht hij door in het Mandeldorp Wakken, ontmoetingsplaats voor dichters, kunstenaars en Vlaamsgezinde figuren.

Een culturele achtergrond die zijn latere leven nadrukkelijk heeft geïnspireerd, door ondermeer interesse in de lokale heemkunde, toneel, verenigingsleven en diverse publicaties.

In 1982 studeerde hij af aan de rechtenfaculteit in Gent. In datzelfde jaar werd hij voor het eerst verkozen als gemeenteraadslid in de fusiegemeente Dentergem en startte hij zijn advocatenpraktijk aan de balie in Kortrijk.

Hij is fier op de vele realisaties in de afgelopen jaren. “Vooral met het feit dat Dentergem de enige schuldenvrije gemeente is van West-Vlaanderen!”

In 2010 stond Koenraad voor het eerst op een federale lijst en werd hij volksvertegenwoordiger. In het parlement legt hij zich toe op justitie en politiedossiers. Hij hielp mee de onregelmatigheden in de politiezone HaZoDi blootleggen. Ook legt hij Ministers Turtelboom en Milquet graag het vuur aan de schenen.

In het kritische magazine ‘Pallieterke’ werd hij vorige zomer omschreven als “een stille harde werker die geen tafelspringer is, maar aardig uit de hoek kan komen”.

Koenraad bekijkt de zaken als nuchtere West-Vlaming met een gezonde dosis boerenverstand.

Graag had hij uw steun om zijn werk in het federale parlement verder te zetten!