Sint-Lambrechts-Woluwe kan nog een jaar langer ongestraft gemeentelijke informatiebladen blijven uitgeven die strijdig zijn met de taalwet. Tot die conclusie komt Dhaene, nadat ze minister-president Rudi Vervoort (PS) nogmaals over die aanslepende kwestie aan de tand voelde. “Begin dit jaar kondigde Vervoort nog aan ‘te overwegen’ om de rekeningen van de gemeente niet goed te keuren”, aldus Dhaene. “Maar intussen blijkt dat die wél zijn goedgekeurd, weliswaar met de belofte dat de regering ze volgend jaar niet meer zal goedkeuren, als het informatieblad tegen dan nog niet is aangepast.” Vorig jaar was ook al gebleken dat Maingain via een omweg gemeentelijke fondsen gebruikte om een initiatief te ondersteunen waarbij Franstaligen in Zaventem werden opgeroepen om zich daar te manifesteren als Franstalige.

Kordaat optreden tegen provocaties

Dit zijn maar de twee recentste voorvallen in een jarenlange rij onophoudelijke provocaties. “Het is hoog tijd dat de Brusselse regering een krachtig signaal geeft dat het gedrag van Maingain niet getolereerd wordt. Door niet op te treden, geeft zij luid en duidelijk te kennen dat ze haar rol als tweetalige hoofdstad niet wil opnemen en weigert op te komen voor de rechten van de Nederlandstaligen op haar grondgebied. Dat Open Vld, sp.a en CD&V daarbij laten begaan, zegt veel over het gewicht van die Vlaamse meerderheidspartijen in deze Brusselse regering”, besluit Dhaene.