Burgers zullen terecht kunnen bij het meldpunt met meldingen over discriminatie en seksuele intimidatie waarvoor het VMRI al bevoegd was. Het meldpunt zal ook ter beschikking staan voor klachten en meldingen over geweld en aanhoudende pesterijen. Op deze manier zal een student die wordt aangerand door een docent van een hogeschool klacht kunnen indienen. Maar ook bij bijvoorbeeld herhaaldelijke fysieke intimidatie in een turnclub door een trainer kan een klacht worden ingediend.

Luisteren naar noden slachtoffer

Bij het nieuwe externe meldpunt kunnen burgers niet enkel terecht met meldingen over intimidatie, geweld of pesterijen, ook het aanbod aan de melders wordt door de samenwerking met het Agentschap Justitie en Handhaving uitgebreid.

 “Zo willen we maximaal tegemoet komen aan de noden die leven op het terrein bij de organisaties én de slachtoffers”, aldus Vlaams minister van Justitie en Handhaving Zuhal Demir. “We vonden het erg belangrijk om niet zomaar het zoveelste meldpunt op te richten, maar om echt te luisteren naar de noden van slachtoffers in de verschillende sectoren en aanvullend te werken op alles wat er al bestaat.”

Psychologische ondersteuning

Zo blijkt dat slachtoffers psychologische ondersteuning missen waarin ook wordt erkend dat wat ze hebben meegemaakt ernstig is. Soms ontbreekt ook de meer langdurige opvolging van hun dossier. Daarom kunnen melders naast het huidige traject van het VMRI voor meer therapeutische hulp terecht bij het extern meldpunt. Dat bestaat uit erkenningsgesprekken, herstelgesprekken, kortdurende therapeutische trajecten, juridisch advies en ondersteuning, begeleiding en opvolging bij de procedures binnen de eigen sector. Na een aanmelding gaan de dossierbehandelaars van het meldpunt in gesprek met de melder om te kijken waar de melder nood aan heeft om zo op maat een traject op te starten.

Geen zoveelste extra structuur

“Belangrijk is dat het meldpunt niet de zoveelste extra structuur is, maar een samenwerking beoogt tussen bestaande initiatieven zodat hun krachten gebundeld kunnen worden. Ook de lijnen met de interne meldpunten van de verschillende sectoren worden daarbij kort gehouden om zoveel mogelijk aanvullend, maar ook echt samen te werken. Zo kan het externe meldpunt naar aanleiding van een melding ook advies geven over de aanpak van het dossier bij het interne meldpunt, bijvoorbeeld adviseren om tuchtmaatregelen te nemen. Daarnaast kan het externe meldpunt over alle meldingen heen ook adviezen verlenen aan specifieke organisaties en sectoren om hun beleid in het geheel aan te passen”, aldus Zuhal Demir.