Ecocheques netto uitbetaald vanaf 2018

Door Zuhal Demir op 31 januari 2017, over deze onderwerpen: Economie, Werken, Infografieken, Verandering
Ecocheques netto uitbetaald vanaf 2018

De papieren en elektronische ecocheques worden vanaf januari 2018 vervangen door een nettovergoeding, die werknemers rechtstreeks op hun rekening krijgen gestort. De N-VA heeft samen met de andere meerderheidspartijen in de Kamer - Open Vld, CD&V en MR - een wetsvoorstel daartoe ingediend. “Die ecovergoeding zal exact dezelfde waarde hebben als de ecocheque”, verklaart Kamerlid Zuhal Demir, die het voorstel mee ondertekende. “En ze zal evenzeer vrijgesteld zijn van personenbelasting en sociale bijdragen.”

Voor de werkgever en werknemer verandert er dus niets aan de fiscaal voordelige vergoeding, maar alle administratiekosten en gebruiksongemakken vallen wel weg. Net zoals bij de maaltijdcheques zijn er immers hoge overheadkosten verbonden aan het systeem van de ecocheques. Daarbij komt dat werknemers vaak niet weten waaraan ze de cheques precies kunnen besteden. En soms vergeten ze die gewoon uit te geven voor de vervaldatum. Om al die redenen diende ook de N-VA in het verleden al een wetsvoorstel in om de ecocheque om te zetten in een nettovergoeding. “Om zo snel mogelijk vooruitgang te boeken, bundelen wij nu de krachten met de andere meerderheidspartijen”, besluit Demir.

Sinds het interprofessioneel akkoord van 2009-2010 kunnen werkgevers ecocheques geven aan hun werknemers. In 2014 genoten al bijna anderhalf miljoen werknemers van dat extralegale voordeel.

Zuhal Demir licht het wetsvoorstel zelf kort toe op Twitter. Bekijk haar filmpje hier. (00:52)