Helaas maakt die instelling geen juridisch bezwaar tegen de geplande wetswijziging. “Daardoor lijkt een volledig groene MIVB-vloot verder af dan ooit”, zegt Dhaene. “Dit is een slag in het gezicht van de Brusselaars, die massaal oproepen om eindelijk iets te doen aan de ernstige Brusselse luchtverontreiniging." De overschakeling naar hybride motoren is immers lang niet voldoende om de Brusselse luchtvervuiling een halt toe te roepen.
Kruimelpad
Brusselse meerderheid remt zelf vergroening MIVB-bussen af
Gepubliceerd op dinsdag 18 oktober 2016
In 2013 legde het Brussels parlement vast dat de openbare vervoersmaatschappij MIVB vanaf 2015 geen voertuigen met dieselmotoren meer in dienst zou stellen. “De MIVB overtreedt die wet nu al bijna twee jaar door hybride voertuigen in gebruik te nemen, die deels nog op diesel werken", stelt Brussels parlementslid Liesbet Dhaene. “Maar in plaats van inspanningen te leveren om toch te komen tot een volledig groene vloot, heeft de Brusselse meerderheid gewoon de wet aangepast.” Op initiatief van de oppositie, waaronder de N-VA, werd daarom een advies van de Raad van State afgedwongen.
(c) Wikipedia