infografiek: geen extra Vlaams geld voor Brusselse tunnels

Het onzinnige voorstel van de bevoegde minister Pascal Smet (sp.a) om de tunnels dan maar te sluiten, illustreert voor de N-VA zijn totale gebrek aan mobiliteitsvisie. “Dagelijks 80.000 wagens door woonwijken sturen is waanzin”, stelt Van Achter. “Als deze Brusselse regering niet snel in actie schiet, stevent ze af op een economische woestijn. Bedrijven zullen wegtrekken, om nog maar te zwijgen over de ecologische kostprijs en de internationale imagoschade.”

Tolheffing

Volgens Van Achter is ook het idee van een tolheffing voor tunnels een voorbeeld van dat totale gebrek aan mobiliteitsvisie. “De Brusselse regering wil een overheidsprobleem oplossen door de burger dubbel te laten betalen. Bovendien zal zo’n tolheffing leiden tot sluipverkeer richting de woonwijken. De Brusselse regering zou beter werk maken van een slimme kilometerheffing en eindelijk beslissen over de alternatieven voor de wagen”, besluit Van Achter.