Tien jaar geleden al kondigde toenmalig minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) aan dat de tunnels dringend aan renovatie toe waren. In de parlementaire verslagen uit 2005 werd het gebrek aan investeringen reeds aangeklaagd. Toen noemde minister Smet de veiligheid van de tunnels nog “een globale verantwoordelijkheid van de regering, want we kunnen ons niet permitteren dat daar iets gebeurt. Dan heeft de hele regering een probleem.” Tien jaar later wordt nog steeds hetzelfde gezegd en is de toestand nog dramatischer.

Politieke verantwoordelijkheid

Hoe is het mogelijk dat jarenlang is nagelaten om nog maar de meest essentiële onderhoudswerken aan de tunnels uit te voeren? Wanneer werden de Brusselse regering en de bevoegde ministers voor het eerst door de administratie geïnformeerd over de erbarmelijke staat van de tunnels? En waarom is aan die waarschuwing geen gevolg aan gegeven? “Deze en andere vragen moeten in de parlementaire onderzoekscommissie aan bod komen”, vindt Van Achter. “Alleen zo kan de waarheid in dit dossier aan het licht komen, kunnen we de politieke verantwoordelijkheid blootleggen, maar vooral: kunnen we lessen trekken voor de toekomst.”