In het jaarverslag ligt de focus op verdere mogelijkheden tot armoedebestrijding bij gepensioneerden. “Ook voor de N-VA is dat een prioriteit”, zegt Spooren. “Zo zien we nauwlettend erop toe dat de laagste pensioenen en uitkeringen stelselmatig worden verhoogd, vorig jaar alvast met twee procent. Deze regering keert de welvaartsenveloppe dan ook integraal uit.”

Onrechtvaardige verschillen wegwerken

“Voor ons is het van belang dat onrechtvaardige verschillen tussen de pensioenstelsels stelselmatig worden weggewerkt,” zegt Spooren. De aanbeveling inzake automatische toekenning van de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO) voor ambtenaren is door minister van Pensioenen Bacquelaine (MR) al positief onthaald. Ze valt perfect in te passen in de harmonisatie van de verschillende pensioenstelsels.

Rapporten van de Europese Commissie, de Nationale Bank en het Federaal Planbureau (vergrijzingscommissie) bevestigen intussen dat de armoede bij gepensioneerden zal dalen dankzij de pensioenhervormingen van deze regering. “Het beleid is en blijft dus in lijn met de aanbevelingen van de ombudsdienst en dat kunnen we alleen maar toejuichen”, besluit Spooren.