Valerie Van Peel

Kamerlid

Valerie Van Peel (°1979) is geboren en getogen in Kalmthout, waar haar vader in 1982 een eigen lokale partij oprichtte. Zo kreeg ze de politiek met de paplepel mee. Toch koos ze in eerste instantie voor een andere carrière. Na haar middelbare schooltijd trok ze voor haar universitaire studies Communicatiewetenschappen richting Gent. Er volgende nog een bijkomende master in de journalistiek en een bijzonder interessante stage bij het NRC Handelsblad in Rotterdam. Na haar studies startte ze haar journalistieke carrière bij het productiehuis van Goedele Liekens en later bij Het Nieuwsblad, Actua TV en Dag Allemaal.

Valerie bleef uiteindelijk een tiental jaar in Gent wonen. Na een tussenstop in Berchem besloot ze in 2012 toch terug af te zakken naar haar roots in het noorden van Antwerpen. Vandaag is ze naast Kamerlid, ook OCMW-voorzitter en schepen van Sociale Zaken, Emancipatie- en Armoedebeleid in Kapellen.

Politieke kriebel
Het was de digitale zender Actua-TV die Valerie Van Peel als journaliste in de Wetstraat deed belanden. Je vond haar dagelijks in het parlement, waar ze de interviews verzorgde. Het duurde dan ook niet lang voor de politieke kriebel haar weer helemaal te pakken kreeg. Even volstond het om een rol te spelen als journaliste. Zo was zij ook verantwoordelijk voor de politieke interviews in Dag Allemaal.
In 2009 besloot Valerie de overstap naar de actieve politiek te maken. Het kartel CD&V/N-VA was net gebroken, de toekomst was onzeker. Een reden te meer om niet langs de kant te blijven staan. Vastberaden om mee te werken aan wat volgens haar gewoonweg een succesverhaal moest worden. Vlaanderen smeekte om een kentering, om de doordachte visie van de N-VA. Al toonde zich dat toen nog niet in de peilingen. Dit juiste verhaal mee aan de man brengen, daar wilde ze voluit mee voor gaan.

Eerst achter dan voor de schermen
Na het eerste grote succes bij de Vlaamse verkiezingen ging Valerie aan de slag als fractiewoordvoerder voor de toen 27 parlementsleden, die verspreid zaten over het Vlaamse, Brusselse, federale en Europese niveau. Samen met Jeroen Overmeer stond ze in voor de partijcommunicatie. De verkiezingsoverwinning van 2010 bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. Als fractiesecretaris- en woordvoerder in de Senaat hielp ze de nieuwe fractie mee vorm te geven. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 trok Valerie de lijst in Kapellen en haalde de afdeling vanuit het niets acht zetels en twee schepenfuncties binnen. Hoogzwanger voerde ze de onderhandelingen voor een bestuursakkoord met de Open-Vld. In december 2012 werd ze moeder van een schattige tweeling, dochtertje Alex en zoontje Matteo. Sindsdien is ze aan de slag als OCMW-voorzitter, sinds juni 2014 is ze ook Kamerlid voor de grootste partij van Vlaanderen.