Koen Daniëls

Vlaams volksvertegenwoordiger

Koen Daniëls (°1978) is een geboren en getogen Waaslander. Hij groeide op in Vrasene (Beveren-Waas), waar zijn sociaal engagement en betrokkenheid tot uiting kwamen in de plaatselijke KSA-VKSJ en als monitor op tal van jongerenvakanties. Na zijn middelbare studies aan het Sint-Lievenscollege in Antwerpen behaalde hij in 2001 een Master in de Pedagogische Wetenschappen-onderwijsbeleid aan de KU Leuven. Het jaar nadien rondde hij de academische lerarenopleiding in Leuven met succes af. In 2013 trok hij opnieuw naar de schoolbanken om aan de Vlerick Business School een aantal managementopleidingen te voltooien.

Professioneel

Koen startte zijn professionele carrière als wetenschappelijk medewerker bij het Centrum voor Onderwijsbeleid- en vernieuwing aan de KULeuven. In 2003 ging hij aan de slag in het Technisch Instituut Sint-Carolus in Sint-Niklaas. Eerst als leerkracht en stagebegeleider in de richtingen Verzorging (BSO) en Gehandicaptenzorg (TSO), later ook als coördinator van jeugd- en gehandicaptenzorg, de veiligheidsopleidingen en het welzijnsluik van alle leerling-stagiairs.

Na de Vlaamse verkiezingen van 2009 trok hij de schoolpoort voorlopig achter zich dicht om mee vorm te geven aan het onderwijsbeleid in Vlaanderen. Als raadgever adviseerde hij de toenmalige viceminister-president Geert Bourgeois en bij uitbreiding de hele partij in alle onderwijs-gerelateerde thema’s.

Politiek

Om ons sterk onderwijs te vrijwaren moeten we behouden wat goed is en enkel veranderen wat nodig is. We moeten investeren in scholenbouw, zorgen voor de herwaardering van technische richtingen, de kennis van het Nederlands opkrikken, de planlast verminderen en voldoende tijd voorzien om les te geven. Talent moet ontdekt worden én de lat moet hoog liggen voor iedereen. De onderwijsmiddelen moeten maximaal ingezet worden in de klas en in de school, maar niet in structuren.

Daarom engageerde Koen zich op 25 mei 2014 op de Oost-Vlaamse lijst om mee aan de kar te trekken. Als papa van twee kinderen wil hij dat het onderwijs hen voldoende voorbereidt op het leven en op de arbeidsmarkt. Vanuit het parlement zal hij daarom trachten te bewaken dat onderwijsmiddelen worden ingezet in de klas en op school, de plek waar het moet gebeuren. Tijd om de handen uit de mouwen te steken!