Het concept van de ‘stalkingsapp’ bestaat al in verschillende landen, waaronder Nederland. Over enkele maanden gaat ook bij ons een eerste proefproject van start, in samenwerking met de Antwerpse politie. Als dat project succesvol blijkt, kan de app snel overal worden ingezet. De app is niet bestemd voor het grote publiek, enkel voor wie eerder al in aanraking kwam met een stalker.

20.000 oproepen per jaar

Jaarlijks registreert onze politie ruim 20.000 klachten over stalking. Het profiel van een stalker is al uitgebreid in kaart gebracht. Vier op de vijf stalkers zijn mannen. Ongeveer de helft zijn ex-partners die zich niet kunnen of willen neerleggen bij het einde van de relatie. Veertig procent belaagt een willekeurige vreemde en tien procent denkt dat het slachtoffer, vaak een beroemdheid, verliefd op hen is.

“Als je het slachtoffer bent van stalking, wordt je wereld op zijn kop gezet. Je raakt gekwetst in de privésfeer. We moeten de slachtoffers van stalking daarom voluit steunen. Deze nieuwe app kan daarbij het verschil helpen maken”, besluit staatssecretaris Sleurs.