Tijdens de installatievergadering verduidelijkte Vermeulen de procedure. De werkgroep zal minstens één keer per week samenkomen, met als doelstelling om alle voorstellen voor eind juni besproken te hebben. “Alle partijen hebben tijdens de commissie duidelijk gemaakt dat die timing erg krap is. Toch is iedereen ervan overtuigd dat het noodzakelijk is voor de geloofwaardigheid in de politiek om die aan te houden. Ook voor de N-VA is dat van groot belang”, stelt Vermeulen.

Europese aanbevelingen

Alle politieke partijen hebben tot volgende woensdag om hun voorstellen aan elkaar over te maken. Een belangrijke inspiratiebron zijn de Europese aanbevelingen van het anticorruptieorgaan GRECO. Sinds zijn ontstaan in 1999 heeft GRECO vier rapporten geschreven die betrekking hebben op België. Het laatste focust onder meer op de preventie van corruptie van parlementsleden. De concrete aanbevelingen uit dat rapport zijn een inspiratiebron voor de voorstellen van de N-VA. “Ik zie dat ook andere partijen voorstellen eruit overnemen, wat ik een positief signaal vind”, zegt Vermeulen. “Daarnaast bekijken we in hoeverre we onze voorstellen als federale wetgever kunnen invoeren. Samenwerking met de andere parlementen zal zeker noodzakelijk zijn.”