Werkgroep ‘Politieke vernieuwing’ gestart

Door Brecht Vermeulen op 22 februari 2017, over deze onderwerpen: Politiek, Verandering
Brecht Vermeulen

De Kamercommissie Binnenlandse Zaken heeft een werkgroep ‘Politieke vernieuwing’ opgericht. Die moet onder meer vastleggen wat parlementsleden nog extra mogen doen, naast hun parlementaire taken. Brecht Vermeulen hoopt als voorzitter van de nieuwe werkgroep snel tot de eerste resultaten te komen: “Na alle gebeurtenissen zijn de verwachtingen van de burgers terecht groot. Snel tot een consensus komen met alle politieke partijen is dus cruciaal.”

Tijdens de installatievergadering verduidelijkte Vermeulen de procedure. De werkgroep zal minstens één keer per week samenkomen, met als doelstelling om alle voorstellen voor eind juni besproken te hebben. “Alle partijen hebben tijdens de commissie duidelijk gemaakt dat die timing erg krap is. Toch is iedereen ervan overtuigd dat het noodzakelijk is voor de geloofwaardigheid in de politiek om die aan te houden. Ook voor de N-VA is dat van groot belang”, stelt Vermeulen.

Europese aanbevelingen

Alle politieke partijen hebben tot volgende woensdag om hun voorstellen aan elkaar over te maken. Een belangrijke inspiratiebron zijn de Europese aanbevelingen van het anticorruptieorgaan GRECO. Sinds zijn ontstaan in 1999 heeft GRECO vier rapporten geschreven die betrekking hebben op België. Het laatste focust onder meer op de preventie van corruptie van parlementsleden. De concrete aanbevelingen uit dat rapport zijn een inspiratiebron voor de voorstellen van de N-VA. “Ik zie dat ook andere partijen voorstellen eruit overnemen, wat ik een positief signaal vind”, zegt Vermeulen. “Daarnaast bekijken we in hoeverre we onze voorstellen als federale wetgever kunnen invoeren. Samenwerking met de andere parlementen zal zeker noodzakelijk zijn.”