“Het systeem van de flexijobs zoals ingevoerd onder de regering Michel-I zorgde voor de noodzakelijke flexibilisering in de horecasector die kampt met een ernstige uitdaging om personeel te vinden. Het systeem werd echter compleet mismeesterd door de regering-De Croo”, aldus De Roover. De Vivaldisten voerden namelijk een verhoging in van de werkgeversbijdrage, samen met een maximuminkomen van 12.000 euro en een loonplafond van 150 procent van het minimumloon. “Die maatregelen brachten het systeem juist aan het wankelen”, bekritiseert De Roover.

Enthousiasme plots weg

Vandaag werd in de commissie Financiën het wetsvoorstel besproken. Van het enthousiasme bij de Vlaamse meerderheidspartijen om het originele flexijob-systeem in te voeren was echter geen spoor meer. De meerderheid stelde voor om adviezen te vragen aan maar liefst 11 instanties gaande van Horeca Brussel en Wallonië tot de verschillende vakbonden. Aangezien het parlement begin mei ontbonden wordt, is de kans zeer klein dat dit wetsvoorstel nog besproken wordt, laat staan dat het goedgekeurd wordt.

Plaatsvervangende schaamte

Peter De Roover reageert met plaatsvervangende schaamte: “We zitten met partijen die het tegenovergestelde doen van wat ze zeggen. Op het debat verklaarden ze allemaal dat ze terug naar het origineel systeem willen, maar nu schuiven ze het op de lange baan. De horeca heeft deze maatregel broodnodig, die van uit de ivoren toren van het parlement blokkeren om de oppositie niets te gunnen, is niet alleen gemakkelijk, het is ook laf.