Theo Francken in De Ochtend: "Sneller niet-Europese criminelen uit de Europese Unie zetten"

Door Theo Francken op 13 oktober 2016, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Veiligheid, Justitie, Gevangenissen
Theo Francken in De Ochtend (Radio 1): "Sneller niet-Europese criminelen uit de Europese Unie zetten"

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken gaat zijn Europese collega’s een voorstel voorleggen dat het makkelijker moet maken om de verblijfsvergunning in te trekken van criminelen van buiten de Europese Unie die een effectieve celstraf van meer dan een jaar hebben gekregen in een van de EU-lidstaten. De grondslag voor dat voorstel is vorig jaar bij ons al gelegd via een project met de naam Eurescrim. “In het kader van dat project werken wij al goed samen met Spanje”, zegt de staatssecretaris. “Ik wil dat project nu op EU-niveau verder uitbouwen.”

In het actuaprogramma De Ochtend op Radio 1 geeft Francken het concrete voorbeeld van een drugsdealer met de Marokkaanse nationaliteit en een Spaanse verblijfsvergunning die in Antwerpen wordt opgepakt en een celstraf krijgt opgelegd van meer dan een jaar. “Tot nu toe kon ik die niet uitzetten”, vertelt hij. “Of liever: ik zette die dan uit naar Spanje of zelfs naar Marokko, maar binnen de kortste keren stond hij terug hier. Met zijn Spaanse verblijfsvergunning kon hij Europa immers weer binnen.”

Sinds vorig jaar bekijken onze bevoegde diensten met hun Spaanse collega’s of die verblijfsvergunning niet kan worden ingetrokken. “Da’s een groot succes”, aldus de staatssecretaris, wat meteen ook verklaart waarom hij het project graag wil uitbreiden naar andere EU-landen. “Ik schat het draagvlak voor deze maatregel heel positief in, omdat de strijd tegen criminaliteit echt een prioriteit is voor heel veel regeringen. Ondertussen zijn we met veertien landen.” En nu zou ook Italië meedoen. “Het is heel belangrijk dat we zeker Italië mee aan boord krijgen”, merkt Francken op, gezien ook daar in onze gevangenissen een reële nood aan is.

Effectief samenwerken

Het mooie aan het project is dat er niet eens wetten moeten worden gemaakt of aangepast om tot een akkoord te komen met alle landen van de EU. “Wettelijk is alles geregeld”, verklaart Francken. “Het is alleen zo dat dit gepromoot moet worden. Wij zijn daar nu een jaar mee bezig.” Hét probleem is volgens hem dat er geen effectieve samenwerking was binnen Europa. “Ik heb die opgezet met Spanje, omdat Spanje heel veel regularisaties heeft gedaan in het verleden en dus heel veel niet-Europeanen op zijn grondgebied heeft. En omdat velen onder hen ook doorreizen naar andere Europese landen, zeker met de crisis in Spanje.”

Beluister hier het volledige interview met Theo Francken. (04:15)