Ruim 5.300 extra jobs dankzij buitenlandse investeringen

Door Geert Bourgeois op 23 januari 2018, over deze onderwerpen: Economie, Werken, Buitenlandse Zaken, Innovatie, Verandering
Geert Bourgeois

In 2017 investeerden buitenlandse bedrijven in totaal 2,08 miljard euro in 215 projecten in Vlaanderen. Dat is een stijging van ruim 26 procent ten opzichte van 2016. Bovendien leveren de buitenlandse investeringen 5.377 extra jobs op, het hoogste aantal in 15 jaar tijd. “De Vlaamse en federale regering doen er alles aan om de volgende jaren nog meer investeerders naar Vlaanderen te lokken”, zegt minister-president Geert Bourgeois.

Net zoals de voorbije jaren voeren de Verenigde Staten de lijst van belangrijkste investeerders aan. Zij zijn goed voor 20 procent van de buitenlandse investeringen in Vlaanderen. Daarna volgen buurlanden Nederland, Duitsland en Frankrijk. Ook twee Aziatische landen halen de top tien: China staat op plek vijf, op de voet gevolgd door Japan.

Onderzoek en ontwikkeling in de lift

Productie en logistiek blijven de voornaamste activiteiten van buitenlandse investeerders in Vlaanderen. Maar vooral de stijging van het aantal jobs in onderzoek & ontwikkeling valt op. “Een gevolg van het aantrekkelijke belastingregime voor onderzoekers in onze regio en onze focus op de vierde industriële revolutie”, besluit minister-president Geert Bourgeois. “Bedrijven die investeren in onderzoek en ontwikkeling verankeren zich bovendien in Vlaanderen door hun samenwerking met onze onderzoeksinstellingen. Deze Vlaamse Regering blijft hier dan ook resoluut verder op inzetten.”