Pluimveehouders dreigen gepluimd te worden

Door Rita Gantois op 2 februari 2017, over deze onderwerpen: Europees beleid, Landbouw
Pluimveehouders dreigen gepluimd te worden

Na Frankrijk is ook in België een geval van vogelgriep aangetroffen. Daarom moeten kippen in het hele land preventief worden opgehokt voor een periode van twaalf weken. Die maatregel was weliswaar al van kracht, maar gold slechts voor professionele pluimveehouders. Nu geldt hij dus ook voor particulieren. Kamerleden Rita Gantois en Koenraad Degroote vragen alle pluimveehouders om die ophokplicht na te leven, om bijkomende werklast voor de politiediensten te vermijden. “Intussen betekent de uitbraak van het virus wel een serieuze streep door de rekening van de pluimveesector, zowel praktisch als financieel”, zegt Gantois.

Gantois onderstreept dat de vogelgriep de laatste jaren veel actiever werd en tot grote verliezen leidt in de sector. Die is voor 85 procent in Vlaanderen gevestigd en genereert een jaaromzet van 550 miljoen euro. De maatregel die sinds kort van kracht is, kan de pluimveehouders meer dan 2000 euro per week aan inkomsten kosten. Dat die wordt genomen, vindt Gantois niet meer dan begrijpelijk. Alleen vindt ze het jammer dat er (nog) geen sluitende Europese juridische oplossing is voorzien voor de economische gevolgen die deze beslissing met zich meebrengt.

De lidstaten hebben wel de mogelijkheid om met cofinanciering van de Europese Commissie een eigen regeling op te starten. “In afwachting van een sluitend voorstel van de bevoegde eurocommissaris, moeten we die opportuniteit zeker grijpen”, besluit Gantois.