De NMBS wil drie oude stopplaatsen heropenen in Chaudfontaine, Ougrée en Seraing. Daarvoor zou een budget van 2,27 miljoen euro worden vrijgemaakt. Daarbovenop komt nog een jaarlijkse exploitatiekost van 1,475 miljoen euro. Het leek Raskin dan ook een logische vraag of de NMBS die investering baseerde op een potentieelstudie of een objectieve kosten-batenanalyse. Maar die vraag wil het spoorbedrijf dus niet beantwoorden. “Dit is gewoon verbijsterend. De NMBS wil in Wallonië drie nieuwe haltes openen, maar de belastingbetaler mag blijkbaar niet weten of die haltes wel voldoende potentieel hebben. En dat terwijl Vlaanderen ook heel wat noden heeft”, zegt Raskin.

Nood aan transparantie

Het is niet de eerste keer dat Raskin met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Naar aanleiding van een zware valpartij in het station van Hasselt, waarbij een vrouw zwaargewond raakte, wilde hij weten hoeveel incidenten er zich daar de voorbije vijf jaar hadden voorgedaan. Maar ook toen kreeg Raskin geen antwoord. “De federale staat pompt jaarlijks enkele miljarden in de NMBS. Daartegenover mag toch wel enige transparantie staan”, besluit Raskin.