Het nieuwe systeem maakt komaf met de bestaande plusjes en treedt in werking vanaf 2019. Vanaf dan zal er enkel een schaal bestaan van A tot en met G. “Die op het eerste zicht kleine ingreep moet voor een drastische daling van het Europese energieverbruik zorgen”, zegt Van Bossuyt. De jaarlijkse besparing op Europees niveau zal volgens de Europese Commissie ongeveer gelijk zijn aan het jaarlijkse energieverbruik van Italië en de Baltische staten samen. “Niettemin moeten we verder blijven inzetten op een zuiniger energieverbruik, los van de aankoop van echte energiezuinige toestellen. Die mentaliteitswijziging is nog niet overal in Europa doorgedrongen", vreest het Europarlementslid.

Eenvoudiger systeem

De geleidelijke invoering van de nieuwe labels moet handelaars en producenten de tijd geven om alle aanpassingen door te voeren. “Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat we hen opzadelen met torenhoge administratieve lasten. Het hele systeem wordt met deze nieuwe regels eenvoudiger”, voorspelt Van Bossuyt. “Zo komt er een centrale databank voor de hele Unie in plaats van 28 nationale systemen.”