Begin 2021 kregen we al te horen dat het project vertraging opliep - vanwege de asbestverwijdering, was toen de reden. Toen was er sprake dat het gebouw pas in 2025 opgeleverd zal worden. Gisteren kreeg ik te horen dat de aanvraag voor de bouwvergunning deze maand nog maar werd ingediend bij de bevoegde overheden. Het is goed dat er eindelijk meer duidelijkheid komt over de ingebruikname van het nieuwe politiekantoor van Polbru. De politie wacht al veel te lang op nieuwe, performante infrastructuur in Brussel”, stipt Vanden Borre aan.

Kosten opgelopen tot 226 miljoen

De kosten werden initieel geschat op 120 tot 150 miljoen euro, maar dat bedrag is ondertussen opgelopen tot 226 miljoen euro. Het stadsbestuur wijt het aan de inflatie en de historische stijging van de index “Indien men de oorspronkelijke timing had gerespecteerd, had dit de belastingbetaler en onze politie een hoop geld bespaard", betreurt Vanden Borre.

Versnippering moet stoppen

“Het zou eigenlijk de politieke ambitie moeten zijn dat dit het nieuwe hoofdkantoor wordt voor álle Brusselse politiezones- en diensten. De versnippering in Brussel moet stoppen en een nieuw modern hoofdcommissariaat zou een bijkomende garantie bieden op een performant veiligheidsbeleid”, besluit Vanden Borre.