Het verhaal van de pensioenen van de parlementsleden beroert de gemoederen en terecht. Dat parlementsleden de Wijninckx-grens met 20 procent mogen overschrijden, is inderdaad niet nodig. De N-VA had er daarom bij de Kamervoorzitterster op aangedrongen om in het Bureau van de Kamer en de pensioen-vzw orde op zaken te stellen. De Roover: “We zijn nu enkele weken verder en er is geen enkele vooruitgang. Vergaderingen worden belegd zonder agenda, belangrijke documenten worden niet of te laat aan de parlementsleden bezorgd. Ook steeds meer Kamerleden van de meerderheid beginnen zich hier aan te ergeren.”

Uitzonderingen afschaffen

Het is duidelijk dat we met deze manier van werken geen duidelijkheid gaan krijgen over het parlementaire pensioen. Laat staat dat we het gaan hervormen. Daarom dienen de N-VA-Kamerleden een wetsvoorstel in om de uitzonderingen die de parlementsleden genieten op het plafond-Wijninckx af te schaffen.

Voor alle parlementen gelijk

Via een wet is het ook mogelijk om de diverse regelingen in de verschillende parlementen op te heffen. Doorheen de jaren heeft ieder parlement een eigen interpretatie gegeven aan de al dan niet gehele toepasselijkheid van de wet-Wijninckx. De enige transparante oplossing is deze wet opnieuw integraal van toepassing te maken op alle parlementsleden en senatoren.

Meteen komaf maken

Kamerlid Wim Van der Donckt: “Wij willen liever vandaag dan morgen komaf maken met alle uitzonderingen op de wet-Wijninckx. Dus zeker ook die van de parlementsleden. Met ons wetsvoorstel betonneren we het zogenaamde plafond-Wijninckx voor alle parlementsleden tot een harde grens. Wij nodigen alle partijen uit om ons voorstel te steunen.”