N-VA wil kluwen van intercommunales vervangen door één Vlaams nutsbedrijf

Door N-VA op 17 februari 2017, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid, Politiek, Lokale overheid, Infografieken
Koen Kennis

De N-VA wil komaf maken met het huidige kluwen van energie-intercommunales en één groot Vlaams nutsbedrijf uitbouwen. Dat moet ook toelaten om zwaar het mes te zetten in de bestuursmandaten bij al die verenigingen. Koen Kennis, die als Antwerps schepen van Financiën ook bevoegd is voor intercommunales, werkt al vele maanden aan een ambitieus veranderingsproject voor de energiesector. “Na alle recente commotie zijn de geesten hopelijk voldoende rijp voor een verregaande hervorming. Daarom treed ik nu al met dit plan naar buiten, ook al is ons rapport nog niet helemaal af. Het is tijd voor een fundamenteel debat over waar we naartoe willen.”

“Zowel politiek als maatschappelijk is er druk om tot lagere tarieven te komen. En dat kan je alleen maar door te rationaliseren en te optimaliseren”, stelt Kennis. Een eerste belangrijke stap in zijn plan is de fusie van de netbeheerders Eandis en Infrax. “De stroomlijning van het distributienetbeheer in Vlaanderen en de verdere integratie van die twee werkmaatschappijen staan letterlijk in het Vlaams regeerakkoord”, stipt Kennis aan. De bevoegde kabinetten, waaronder dat van Vlaams minister van Binnenlands bestuur Liesbeth Homans, werken volop aan die fusie. “Onder de noemer Fluvius hebben Eandis en Infrax al een vennootschap opgericht voor de uitrol van de digitale meter in Vlaanderen. Waarom niet al hun activiteiten daarin onderbrengen?”, vraagt de Antwerpse schepen zich af.

Lagere energietarieven

De fusie van Eandis en Infrax kan op termijn 100 miljoen euro aan besparingen opleveren, rekende Kennis alvast uit. “In functie van hoe je telt, zijn er vandaag 600 tot 800 mandaten bij de energie-intercommunales. Daarvan zouden er een driehonderdtal verdwijnen. Een bijkomend voordeel is de schaalvergroting die je krijgt door de operationele krachten van beide netbeheerders te bundelen.” Zo vertegenwoordigen Infrax en Eandis respectievelijk 126 en 229 gemeenten.

“Die hele besparingsoperatie opent ook mogelijkheden om de distributienettarieven voor de verbruikers te verlagen. Door de chaotische structuren in het bestaande energielandschap te rationaliseren en te vereenvoudigen, zorgen we bovendien voor de nodige transparantie. Dit is dan ook een plan waar niemand tegen kan zijn”, besluit Kennis.

Schoon schip in de energiesector