In het wetsontwerp wordt de lijst enkel uitgebreid met de vergunningsplicht voor nacht- en telecomwinkels. De N-VA wil die lijst ook aanvullen met vandalisme, openbare dronkenschap en uitbaten zonder de nodige vergunningen. “Federaal minister Verlinden is van goede wil, maar heeft in dit dossier duidelijk bakzeil gehaald door het Vivaldi-bestuur. Dit wetsontwerp is het verhaal van gemiste kansen geworden. In plaats van het GAS-instrument, dat zijn nut op zich meer dan bewezen heeft, te versterken en lokale besturen meer slagkracht te geven, beperkt het huidige wetsontwerp zich tot kosmetische ingrepen.” aldus Bart De Wever.

Openbare dronkenschap

Uitbaten zonder vergunningen wordt zelden strafrechtelijk vervolgd. De bestraffing van inbreuken blijft in de praktijk dode letter. “Wij willen daarom ook een administratieve afhandeling mogelijk maken” stelt Sigrid Goethals. “Hetzelfde geldt voor openbare dronkenschap. Deze vorm van overlast wordt eveneens beter gehandhaafd op het lokale niveau, waar de overlast effectief plaatsvindt.”

Verhoging maximale boetegrens minderjarigen

In het wetsontwerp van Verlinden wordt de grens van de maximale geldboete opgetrokken voor meerderjarigen. “Die grens moet dus ook worden opgetrokken voor minderjarigen. Wij verhogen dat bedrag tot 250 euro. Dat is niet meer dan de aanpassing aan de index.”

Uitbreiding gemeenschapsdienst

De N-VA wil eveneens het maximaal aantal uren gemeenschapsdienst optrekken. “Voor meerderjarigen trekken we het maximum op van 30 naar 50 uur. Voor minderjarigen van 15 naar 25 uur.”

Amokmakers langer uitsluiten

In de praktijk wordt weinig gebruik gemaakt van deze maatregel. De maximumtermijn is te kort. “Wij willen die termijn verlengen. We trekken de maximumtermijn op tot drie maanden. Op die manier kunnen we bijvoorbeeld amokmakers in de recreatiedomeinen de hele zomervakantie uitsluiten.”

Wagens takelen zonder politietussenkomst

Momenteel bezit enkel de politie een takelbevoegdheid. De N-VA wil de mogelijkheid invoeren voor niet-politionele GAS-vaststellers om een voertuig te takelen wanneer een inbreuk rond stilstaan en parkeren wordt vastgesteld. “Op die manier kan meteen een einde worden gemaakt aan de onveilige situatie. De politie zal dan niet langer extra worden belast om deze inbreuken op te lossen.”