Koopkracht omhoog

De restregering plaatste in allerijl het interprofessioneel akkoord (IPA) op de agenda van de Kamercommissie Sociale Zaken. De N-VA zegde haar steun toe aan de loonsverhoging in het IPA. “Het is een goede zaak dat een loonstijging van 1,1 procent bovenop de index wordt mogelijk gemaakt. Dankzij het beleid van de regering-Michel I is er voldoende ruimte gecreëerd om de koopkracht van de burgers te verhogen en de concurrentiepositie van onze bedrijven te versterken”, legt Jan Spooren uit. De N-VA steunt ook de volledige 100 procent besteding van de welvaartsenveloppe voor de verhoging van de laagste sociale uitkeringen, in totaal zo’n 700 miljoen euro in 2020.

Jobdeal uitvoeren

De N-VA vraagt wel dat de jobdeal volledig wordt uitgevoerd, zoals die binnen de regering-Michel I werd afgesproken. “Er was afgesproken om in te zetten op een activering van werklozen en op een verhoging van de laagste pensioenen. Zo zou de regering werk maken van een verhoging van de SWT-leeftijd van 58 naar 60 jaar, en van een snellere daling van de werkloosheidsuitkering in de tijd. Maar daarvan komt nu niets meer in huis. In de ontwerpteksten van de welvaartsenveloppe wordt zelfs een groot deel van de middelen bedoeld voor de verhoging van de pensioenen aangewend om de uitkeringen voor zeer langdurig werklozen extra te verhogen”, zegt Kamerlid Spooren teleurgesteld.

Zweedse erfenis

Tijdens de bespreking van het wetsvoorstel ter uitvoering van het loonakkoord in de commissie Sociale Zaken diende N-VA daarom verschillende amendementen in om de afgesproken maatregelen van de jobdeal toe te voegen aan het wetsvoorstel. Deze amendementen werden door de alle andere partijen echter weggestemd. “Het is een spijtige zaak dat de overblijvende partijen van deze minderheidsregering blijkbaar nog weinig belang hechten aan de Zweedse erfenis”, besluit Jan Spooren.