“Het moet stoppen dat buitenlandse politieke vedetten hier voor commotie komen zorgen en standpunten verkondigen die een inbreuk vormen op de mensenrechten”, stelt De Roover. “Met dit voorstel kunnen we vermijden dat buitenlandse ministers en staatshoofden - direct of indirect - hun politieke conflicten bij ons importeren, het samenleven tussen bevolkingsgroepen in België bemoeilijken, mensenrechten in het gedrang brengen of daartoe oproepen.” Zo zouden buitenlandse ministers en staatshoofden alleen nog met de toestemming van de Belgische regering bij ons politieke campagne kunnen voeren.

In lijn met internationaal recht

Vandaag kan je als burgemeester dit soort campagnes alleen verbieden, als de openbare orde of de veiligheid in het gedrang is. Maar de Belgische regering kan zich wel al op het internationale recht beroepen om staatshoofden en ministers van Buitenlandse Zaken de toegang tot het grondgebied te ontzeggen. Ook Het Duitse Grondwettelijke Hof herinnerde in een recent arrest nog eraan dat staatshoofden en regeringsleden geen recht op toegang hebben tot het grondgebied van andere staten, maar een expliciete of minstens impliciete toestemming daarvoor nodig hebben van de regering. “Met mijn wetsvoorstel wil ik die regelgeving verduidelijken”, aldus De Roover.

Het wetsvoorstel geldt alleen niet voor Europese staatshoofden en regeringsleden en voor buitenlandse parlementsleden: “Die eersten verhouden zich anders tegenover elkaar. En die laatsten kan je niet beschouwen als dragers van buitenlands gezag. Wil je dat toch regelen, dan begeef je je in beide gevallen op juridisch glad ijs.”

Lees hier ook een recent opiniestuk van Peter De Roover over dit onderwerp.