“De bevoegdheden zijn in deze zaak nochtans duidelijk”, stelt Vanden Borre. “Het is het lokale en gewestelijke niveau dat verantwoordelijk is voor de veiligheid. Minister-president Vervoort is aan zet. Hij heeft er de middelen en de bevoegdheid voor, maar de politieke wil ontbreekt.”

Drinkwaterfonteintjes

Vanden Borre verwijst naar het Europese zogenaamde Toppenfonds, waarbij Brussel jaarlijks 55 miljoen euro krijgt om de veiligheid te garanderen tijdens Europese toppen. “Dat geld kan perfect ingezet worden om de veiligheid aan de Brusselse stations te verbeteren. Brussel-Zuid is de internationale toegangspoort tot ons land. Maar Brussel gebruikt dat geld voor compleet andere zaken, zoals drinkwaterfonteintjes.”

Iedereen bevoegd, niemand verantwoordelijk

Ook de versnippering van bevoegdheden is voor Mathias een rechtstreekse reden voor de huidige problematiek. “Iedereen is bevoegd, niemand is verantwoordelijk. Dit is een intra-Brussels probleem. We wijzen al jaren op de nefaste gevolgen van de 19 verschillende gemeenten. De repressie in de ene Brussels gemeente stopt aan de gemeentegrens. Het is net de taak van de minister-president om voor een eengemaakt veiligheidsbeleid te zorgen. Door de versnippering gebeurt er niets.”

Stationsplan

In het stationsplan pleit de N-VA onder meer voor een gewestelijk verbod op alcoholgebruik, samenscholingen, bedelen en tentenkampen in de stationsbuurten, permanente politieposten in de grote spoorstations, en een taskforce die de samenwerking en coördinatie tussen de lokale politiezones, de federale politie, Securail en de spoorwegpolitie moet versterken. Daarnaast wil de N-VA ook straatprostitutie verbieden en raamprostitutie enkel gedogen in een afgebakend concentratiegebied.

“Handelszaken en horecagelegenheden in de stationsbuurten die overlast genereren, moeten strenger gecontroleerd en aangepakt worden. Tot slot moet de federale overheid meer middelen en personeel ter beschikking stellen voor het Brussels parket”, licht Mathias het plan toe.

Tijd voor actie

“Het is tijd voor actie. Deze situatie is het gevolg van problemen die zich jarenlang hebben opgestapeld en uiteindelijk zijn ontspoord, door het laissez-faire van de Brusselse politieke meerderheid. We moeten op korte termijn opnieuw orde scheppen. Er moet hard worden opgetreden”, besluit Vanden Borre.

Beluister ook het interview met Mathias Vanden Borre in De Ochtend op Radio 1.

Lees hier het volledige stationsplan

Stationsplan N-VA Brussel | 22-08-2023