Bedrijven die zich op hetzelfde bedrijventerrein bevinden, slaan steeds vaker de handen in elkaar om gedeelde noden in te vullen, bijvoorbeeld op het vlak van energie en logistiek. Dat bedrijventerreinmanagement draagt bij tot een hogere efficiëntie en effectiviteit voor de individuele bedrijven.

Veiligheid

“Aangezien ook veiligheid op veel bedrijventerreinen een groot knelpunt is, lanceren wij met het Agentschap Innoveren & Ondernemen een nieuwe projectoproep om acute en permanente veiligheidsproblemen aan te pakken”, legt Muyters uit. In aanmerking komen projecten die dat op een integrale, duurzame en gestructureerde manier doen. Dat kunnen zowel voorbereidende trajecten zijn als uitvoeringsprojecten en technologische investeringen. Concreet zijn er subsidies voor:

• een integrale screening op het vlak van beveiliging, brandveiligheid of verkeersveiligheid (80% van de totale kosten; max. 20.000 euro),
  • eenmalige technologische maatregelen, aanpassingen aan de inrichting van het terrein en preventieve campagnes (50% van de totale kosten; max. 50.000 euro),
  • voorbereidende trajecten voor de inplanting en uitbating van een truckersparking (60% van de totale kosten; max. 70.000 euro).

Deze projectoproep is gericht tot bedrijventerreinverenigingen, beheerders van bedrijventerreinen en lokale besturen. Tot ten laatste 31 mei 2017 kunnen zij hun projectaanvragen indienen.