Bol.com wordt beschuldigd van partijdigheid voor zichzelf en bepaalde ondernemers, wat ten koste zou gaan van andere verkopers op het platform. Daarom zal ACM in Nederland een schijnwerper werpen op de groeiende zorgen over de macht van grote online platformen en hun mogelijke misbruik van die macht ten koste van kleinere verkopers.

Eerlijke handelsomgeving garanderen

Freilich vraagt nu ook een onderzoek in België, en pleitte ook al in de Kamer voor een parlementair onderzoek. Die oproep kreeg steun van vooraanstaande ondernemersorganisaties in België, waaronder UNIZO en NSZ. “Dergelijke praktijken mogen niet ongestraft blijven. Alleen zo kunnen we een eerlijke handelsomgeving garanderen voor alle verkopers, inclusief lokale ondernemers”.

Eerlijk en inclusief

Michael Freilich roept minister Dermagne op om actie te ondernemen en Nederland te volgen. “Alleen zo blijft ook onze markt eerlijk en inclusief voor al wie wil verkopen.” Freilich bezocht twee weken geleden nog bedrijf Bol.com. Daar werd hem verzekerd dat alles correct verloopt.