Kamercommissie neemt voortouw in strijd tegen obesitas

Door Yoleen Van Camp op 2 mei 2016, over deze onderwerpen: Voedselveiligheid
Klant in supermarkt

De Kamercommissie Volksgezondheid schaart zich achter een resolutie voor voedsellabeling. Met zo’n label krijgt de consument in één oogopslag duidelijke informatie over het gezondheidsgehalte van veelal voorverpakte voedingsproducten, om de keuze voor gezonde(re) producten te vergemakkelijken. Tegelijk zou zo’n label de producenten aanzetten om hun producten gezonder te maken. De voltallige commissie geeft daarmee duidelijk te kennen dat we moeten werk maken van initiatieven om de obesitasproblematiek aan te pakken.

Zowel de N-VA als de CD&V en Ecolo/Groen dienden teksten in om de invoering van een voedsellabeling in een stroomversnelling te krijgen. Samen met de andere hoofdindieners nodigde Yoleen Van Camp alle betrokkenen ook uit in het parlement voor hoorzittingen over het onderwerp. De federale en Vlaamse overheden, consumentenorganisaties, de voedingsindustrie en verschillende wetenschappers lieten zo hun licht schijnen over het dossier. “De belangrijkste bevinding is dat iedereen wil meewerken aan een gezondere voeding, maar wel op een objectieve en onderbouwde manier”, legt Van Camp uit. “Dat laatste is voor onze partij een cruciaal punt.”

Naast de meerderheidsfracties steunden ook de oppositiepartijen het voorstel. En ook het kabinet onthaalt het initiatief positief, aangezien het past binnen de plannen van de minister om een gezondheidsbeleid op poten te zetten.