Jong N-VA wil dat N-VA herbront met nieuwe deontologische regels

Door Tomas Roggeman op 18 februari 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, N-VA
Jong N-VA wil dat N-VA herbront met nieuwe deontologische regels

Tomas Roggeman is opnieuw verkozen als voorzitter van Jong N-VA. Hij blijft ook lid van het partijbestuur. “De N-VA is geen klassieke partij en mag dat ook niet worden”, stelt Roggeman. “Als partij van de verandering moeten we strenger zijn voor onszelf dan voor de anderen. Daarom zal Jong N-VA concrete voorstellen doen om de geloofwaardigheid en de deontologie van de politiek te versterken. Alles wat onze geloofwaardigheid ondergraaft, moet eruit. En ook inhoudelijk moeten we consequent blijven.”

De N-VA-jongeren kwamen op de bestuursverkiezing met de roep om op Communautair Alles wat te maken heeft met de verhoudingen tussen de gewesten en de gemeenschappen. Deze verhoudingen worden geregeld via een uitgebreide taalwetgeving van 1966 en de zes staatshervormingen tussen 1970 en vandaag. Het gaat echter niet alleen over taalculturele conflicten. Er zijn ook fundamenteel verschillende visies over het sociaaleconomisch beleid, migratie, justitie, enzovoort. Er ontstond een democratisch deficit met twee gesplitste publieke opinies. communautair vlak niet te verslappen. “De laatste jaren was de N-VA te vaak te stil op het communautaire front. We moeten blijven bouwen aan een draagvlak voor meer Vlaamse zelfstandigheid. De communautaire stilstand mag geen communautaire stilte betekenen”, waarschuwt Roggeman. Of het nu gaat over de luchthaven van Zaventem, de vrijhandel met Canada of de RIZIV Het Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) is een federale openbare instelling die de gezondheidszorg, een deel van de sociale zekerheid, organiseert. Het Instituut bestaat uit vier kerndiensten: Geneeskundige Verzorging, Uitkeringen, Geneeskundige Evaluatie en Controle, en Administratieve Controle. In het RIZIV zetelen vertegenwoordigers van werknemers, werkgevers, ziekenfondsen en zorgverstrekkers. Aan Vlaamse zijde ijveren verschillende partijen voor een overheveling van de gezondheidszorg naar de gemeenschappen. RIZIV-nummers van onze jonge artsen: alle cruciale dossiers in dit land zijn communautair geladen. Bovendien toont de opmars van de Waalse communisten dat het in de toekomst alleen nog moeilijker wordt om een federaal beleid te voeren met de Franstaligen.

Interne vernieuwing

Vandaag is Jong N-VA de grootste politieke jongerenpartij van Vlaanderen. Met 3500 leden willen we de komende twee jaren gaan voor een beter bestuur van Vlaanderen en zijn gemeenten. “We moeten de jongeren een kans geven en zo interne vernieuwing toestaan. In elke gemeente zou in 2018 minstens één jongere op een topplaats op de lijst moeten staan”, vindt Roggeman. “Zelf zullen we onze jongeren klaarstomen voor de gemeenteraadsverkiezingen door inhoudelijke en praktische vormingen. Zo bouwen we verder aan jong talent met sterke en frisse ideeën.”